מרדוך: האנונאקי הפרו-אנושי במיתוסים העתיקים

 

מרדוך: האנונאקי הפרו-אנושי במיתוסים העתיקיםבאריג המורכב של מיתולוגיית האנונאקי – השאובה מטקסטים שומריים עתיקים ופרשנויות מודרניות, כגון אלה של זכריה סיטשין וחוקרים כמו סאשה אלכס לסין וג'נט קירה לסין – מרדוך מתגלה כדמות מרכזית. כבנו של אנכי, אל היצירה החומל הקשור לחוכמה, למים ולהנדסה גנטית של האנושות, מרדוך עומד בניגוד חד לדודו אנליל, שומר הסדר הקפדן שראה לעיתים קרובות בבני האדם כלים בלבד או מטרד במבצעי הכרייה הגרנדיוזיים של האנונאקי על פני האדמה. מאמר זה טוען כי מרדוך מייצג עמדה פרו-אנושית בין האנונאקי, כפי שמעידים נישואיו לאישה היברידית סרפנית, תמיכתו באיגיגי (ה"מלאכים הנופלים"), מוצאו ממשפחתו של אנכי הידידותי לאדם, סכסוכיו עם מדיניות אנליל האנטי-אנושית, ואף מקבילות לדמויות משיחיות במסורות מאוחרות יותר. הרחק מניצול בני אדם, פעולותיו של מרדוך מצביעות על ברית מכוונת עימם, הממקמת אותו כמגן מפני האלמנטים הקרים והסמכותיים יותר בשלטון האנונאקי מכוכב הבית שלהם, ניבירו. נעמיק בהקשר ההיסטורי, בציטוטים מטקסטים עתיקים ובפרשנויות מודרניות כדי להרחיב את ההבנה של תפקיד זה של מרדוך, כולל פרטים על משלחת הכרייה של הזהב, מרידות וקרבות מיתולוגיים.נישואיו של מרדוך לסרפנית, אישה היברידית ממוצא אנונאקי ואנושי מעורב, משמשים כמעשה בסיסי של סולידריות עם האנושות. בסיפורים עתיקים, כפי שפורשו מחדש על ידי לסין, סרפנית לא הייתה אנונאקית טהורת דם, אלא צאצאית של ההיברידים שיצר אנכי לעבודה במכרות הזהב על כדור הארץ בסביבות 100,000 לפנה"ס. בבחירתה כבת זוג, מרדוך אתגר את נורמות הטוהר ההיררכיות של גזעו, שילב אלמנטים אנושיים במבנה השלטון של האנונאקי והעלה אישה היברידית למעמד מלכותי. ברית זו לא הייתה אישית בלבד; היא סימלה אג'נדה פרו-אנושית רחבה יותר, שכן מרדוך הדגים ברית עם תושבי האדמה, השתמש בהם כנשק לכיבוש האדמה תחילה, ואחר כך יותר.

אנליל, מפקד המשלחת ויריבו של מרדוך, התנגד לערבוב כזה, ראה בו איום על שליטת האנונאקי. בחירתו של מרדוך סימנה אותו ככוח מתקדם, מוכן לגשר על הפער בין אלים לבני תמותה. יתרה מזאת, בחלק מהפרשנויות, סרפנית מתוארת כבתו של אנכימה (חנוך בתנ"ך), וברית זו הייתה בעלת השלכות חמורות, כולל שלילת זכותו של מרדוך לכס המלוכה בניבירו בשל הפרת נורמות טוהר הדם.
תמיכתו של מרדוך באיגיגי – 200 "המלאכים הנופלים" או אסטרונאוטים ששוכנו במאדים, שמרדו במהלך חתונתו עם סרפנית – מחזקת עוד יותר את נטיותיו הפרו-אנושיות. על פי ניתוחו של לסין, האיגיגי – מעמד נמוך יותר של אנונאקי, אחראים על הובלת זהב במסלול – הוזמנו לטקס אך קינאו בחתונת מרדוך, חטפו נשים היברידיות והציתו מרד נגד האיסורים הקפדניים של אנליל על נישואי תערובת. במקום לגנותם, מרדוך תמך באיגיגי, סייע להם להתיישב על כדור הארץ ולשלב עצמם בקווים אנושיים, מה שהרחיב לא רק את אוכלוסיית ההיברידים אלא גם אתגר את משטר הניצול הכרייתי בפיקוח אנליל, שראה הן באיגיגי והן בבני אדם חומר מתכלה. קודם לכן מרדוך ניהל את תחנת האיגיגי במאדים, מה שמדגיש את אמפתיה שלו למעמדות מדוכאים, כולל בני אדם, אותם העלה דרך בריתות אלה. בספר "Marduk: King of Earth" מתארים הלסינים בפירוט כיצד מרדוך סייע לאיגיגי להקים אחוזות בלבנון ובשומר, מחזקים את השפעתם ומטשטשים את הגבולות בין אלים לבני אדם.כבכורו של אנכי, מרדוך ירש מורשת של הגנה על האנושות, המבדילה אותו מקו אנליל. אנכי, הגאון המדעי שהנדס גנטית את ההומו סאפיינס מהומינידים מקומיים לכריית זהב לאטמוספירה של ניבירו, התעלם באופן עקבי מצווים של אנליל כדי להגן על האנושות – בעיקר בהזהרה מפני המבול הגדול. מרדוך, שחלק קשר אבהי זה, הרחיב הגנה זו. מבקרים טוענים כי מרדוך "ניצל" בני אדם במלחמותיו נגד אנליל, אך זה מתעלם מההקשר: אנליל, כמבצע קר הדם של משלחת הכרייה מניבירו, שאף להשמיד או לשעבד בני אדם כשהפכו סוררים. גיוס כוחות אנושיים על ידי מרדוך היה הגנתי, מעניק להם סוכנות בקרבות כוח קוסמיים במקום שעבוד. גלותו הסופית מניבירו, למרות דמו המלכותי, נבע כנראה מסימפטיות פרו-אנושיות אלה, שאיימו על שליטת עלית האנונאקי. בהקשר מורחב, המלחמות בין אנליל למרדוך כללו אפילו סכסוכים גרעיניים, כגון הרס סדום ועמורה, שבהם מרדוך הגן על אינטרסים אנושיים מפני אסון גלובלי שהטיל אנליל.טקסטים עתיקים ופרשנויות מאוחרות אף מקבילים בין מרדוך – הידוע כבל במסורות אכדיות – לדמויות משיחיות כמו ישו, רומזים לתפקידו כמושיע האנושות. בעבודות כמו "Bel, the Christ of Ancient Times" מאת הוגו ראדאו, מרדוך מתואר כנושא אור שהדיח אלים טירניים קדומים, בדומה לניצחונו של ישו על החושך. מזמורים שומריים מתוך "אנומה אליש" מתארים את האנונאקי משבחים את מרדוך על הקמת סדר המועיל לכולם, כולל בני אדם, לאחר ניצחונותיו. התייחסויות תנ"כיות לבל (כבישעיהו) מהדהדות זאת, מראות את דמותו המתמשכת של מרדוך כמגן מפני כוחות מדכאים. קשרים אלה מצביעים על כך שאתוס פרו-אנושי של מרדוך השפיע על ארכיטיפים דתיים מאוחרים, מעצב אותו כסנגור אלוהי לשגשוג בני תמותה. בניתוח מורחב, "תחייתו" של מרדוך לאחר מוות לכאורה מסמלת חזרה נצחית, בדומה למוטיבים כריסטולוגיים, מדגישה את תפקידו במחזור ההרס והתחייה.לסיכום, פעולותיו של מרדוך – מנישואיו ההיברידיים ובריתותיו עם האיגיגי, דרך ירושת החמלה של אנכי, התנגדותו לניצול אנליל ומקבילות משיחיות – מציירות אותו כאנונאקי פרו-אנושי מובהק. בעוד אנליל גילם את הסמכות המרוחקת של ממלכת ניבירו, חוסם את שובו של מרדוך ומכפה היררכיה קשיחה, מרדוך דגל בשילוב והעצמה. פרספקטיבה זו, מעוגנת בטקסטים מיתולוגיים, במלגה מודרנית ובפרשנויות מורחבות, ממסגרת מחדש את מרדוך לא ככובש בני אדם, אלא כבעל ברית שמימי שלהם ביקום של תככים אלוהיים. פרטים נוספים על כריית הזהב, מרידות ומלחמות מדגישים כיצד מרדוך התפתח מנסיך ניבירו למלך האדמה, תמיד לצד האנושות.


תגובות