האם ישנן מקבילות בין פורים לפורנימה, או שמדובר רק בדמיון פונטי?
שאלתכם עוסקת באפשרות של קשרים בין חג הפורים היהודי לבין המונח "פורנימה" (Purnima) מההינדואיזם, המציין ימי ירח מלא. על סמך ניתוח הקישור שסופק ומקורות נוספים, ניתן לומר שאין קשרים היסטוריים או טקסיים ישירים בין השניים. עם זאת, קיימות מקבילות נושאיות ולוח-שנתיות בולטות, שמעבר לדמיון הפונטי בלבד (פורים נגזר מהמילה הפרסית "פור" – גורל, בעוד פורנימה נגזרת מסנסקריט "פורנה" – מלא, בהקשר של הירח). בואו נפרט זאת שלב אחר שלב, בהתבסס על עובדות מרכזיות, בגרסה מורחבת ומקיפה.מהו חג הפורים?חג הפורים חוגג את הצלת העם היהודי מגזירת השמדה באימפריה הפרסית במאה החמישית לפני הספירה, כפי שמתואר במגילת אסתר. השר אחשורוש, מלך פרס, מינה את המן הרשע כשר בכיר, והמן זמם להשמיד את כל היהודים. הוא הפיל גורל (פור) כדי לבחור את היום להשמדה – י"ד באדר. אולם, בזכות אסתר המלכה (שהסתירה את יהדותה) ומרדכי דודה, התהפך הגורל: המן נתלה על העץ שהכין למרדכי, והיהודים ניצחו את אויביהם. החג נחגג בי"ד באדר (פברואר-מרץ), עם קריאת מגילה, סעודה שמחה, משלוח מנות לחברים ומתנות לאביונים. מנהגים נוספים כוללים תחפושות, שתייה עד דלא ידע (כדי שלא להבדיל בין ארור המן לברוך מרדכי), ומשחקים הומוריסטיים. הנושאים המרכזיים הם היפוך הגורל (רע הופך לטוב), שמחה, הסתרה (הקב"ה פועל בצורה נסתרת, ללא אזכור שמו במגילה), וחידוש אביבי. הפורים נחשב לחג "פולקלורי" יותר מחגים אחרים, עם השפעות תרבותיות פרסיות-בבליות, כמו פסטיבלים של התחדשות ושמחה.מהי פורנימה?בדת ההינדואיזם, פורנימה הוא מונח כללי לימי ירח מלא (היום ה-15 בשוקלה-פקשה, החלק הבהיר של החודש הירחי), הנחשבים לימים מבורכים לצום, תפילה לווישנו או לשיווה, טקסי טיהור וצדקה. אין "חג פורנימה" אחד – זהו מחזור של 12-13 ימים בשנה, כל אחד עם משמעות משלו. בהקשר הספציפי, גאורה פורנימה (Gaura Purnima) הוא חג וישנוי (גאודיה-ווישנוי) שנחגג בפלגונה פורנימה (מרץ), לזכר הופעתו (לידתו) של צ'איטניה מהפראבהו (1486-1534 לספירה) – רפורמטור תנועת הבהקטי, הנחשב להתגלמות כרישנה וראדהה. "גאורה" פירושו "זהוב" (רמז לצבע עורו הבהיר של צ'איטניה). החג כולל צום, קירטנים (שירים וריקודים), תהלוכות, חלוקת אוכל מקודש (פרסאד), וערות לילה תחת הירח. הנושאים הם התעוררות רוחנית, שמחה ואחדות. פורנימה אחרות, כמו פלגונה פורנימה, קשורות להולי (פסטיבל הצבעים, היפוך תפקידים, מדורות טיהור), אך זה אינו שווה ערך ישיר. הפורנימה מבוססת על מסורות וודיות עתיקות של פולחני ירח, סמל לשלמות והארה.מקבילות: מה משותף?למרות שפורים הוא חג יהודי ייחודי עם שורשים פרסיים, ופורנימה הוא מחזור ירחי הינדואי כללי, הנה נקודות המגע המרכזיות (במיוחד עם גאורה פורנימה, כפי שמוזכר בקישור):
- לוח שנה: פורים חל בי"ד באדר, סביב ירח מלא בלוח היהודי הלוני-סולרי (פברואר-מרץ). גאורה פורנימה חלה בפלגונה פורנימה, ירח מלא במרץ, סוף החורף. לעיתים קרובות פורים חופף להולי (פלגונה פורנימה), מה שיוצר סינכרון אביבי. תרבויות עתיקות רבות (פרסית, הודית, מזרח-תיכונית) חגגו פסטיבלים ירחיים אביביים של טיהור וניצחון, כמו נורוז הפרסי או מיתוסים בבליים על מרדוך ואישתר, שמהדהדים במגילת אסתר.
- נושאי שמחה והיפוך: בפורים, הצלה ממוות, סעודה ומסכות מסמלות הסתרה והיפוך (המן נופל, היהודים מנצחים). בגאורה פורנימה, התעוררות הנשמה, קירטנים וחלוקת אוכל; בהולי – שריפת הרע (הוליקה), היפוך (משרתים הופכים לאדונים). שניהם חוגגים ניצחון הטוב על הרע דרך שמחה ו"התהפכות" – בפורים, גורל המן מתהפך; בהולי, וישנו מנצח דמון.
- טקסים: בפורים, מתנות לחברים ולאביונים, סעודה, שתייה לאיחוד. בפורנימה, צום, חלוקת פרסאד, צדקה, מפגשים ליליים. שניהם מדגישים קהילה, נדיבות ואיחוד, עם דגש על התחדשות.
- סמליות הירח: בפורים, "פור" כגורל (אקראיות), אך החג סביב ירח מלא. בפורנימה, ירח מלא כסמל לשלמות והארה (צ'איטניה כ"אור"). הירח כמטפורה לתכנית אלוהית נסתרת (בפורים, אלוהים לא מוזכר במפורש).
- קרנבל ומשחק: בפורים, תחפושות ופרודיות על הסיפור. בהולי, צבעים, משחקים, התעלמות מקאסטות; בגאורה פורנימה, ריקודים ושירים. שניהם מעודדים "יציאה מהמסגרת" לשחרור רוחני. מקבילות אלה אינן מקריות: הן משקפות ארכיטיפים אוניברסליים – ירח כסמל מחזורים, היפוך כתקווה להתחדשות. חוקרים מציינים שפורים התפתח ממסורות פרסיות-בבליות, והולי/פורנימה מריטואלים וודיים של קציר.


תגובות