מוזיאון ארצות המקרא (Bible Lands Museum Jerusalem) פסלי אלים בבליים ותבליטי סלע: טבליות חימר כוּניפורמיות חותמות גליל וצילינדרים מוזיאון ישראל (Israel Museum Jerusalem) טבליות כוניפורמיות ומכתבים בבליים: טבליות כוניפורמיות ומכתבים בבליים:
מוזיאון ארצות המקרא (Bible Lands Museum Jerusalem)
מוזיאון ארצות המקרא בירושלים מתמקד בתרבויות המזרח הקדום, כולל ממלכת בבל, שבה מוזכרים האנונאקים (האלים הגדולים בפנתיאון הבבלי-שומרי, כמו אנו, אנליל, אינאנה ועוד). האנונאקים אינם מוצגים ישירות כ"אנונאקים" (מאחר שהמוזיאון מציג פריטים ארכיאולוגיים היסטוריים, לא תיאוריות מודרניות כמו אלו של זְ'ַרְחַרְיָה סִיצִ'ין), אבל ישנם חפצים רבים הקשורים לפולחן ולתרבות הבבלית, שבה הם מרכזיים. הנה כמה דוגמאות בולטות בתצוגה הקבועה (מבוסס על אוספי המוזיאון העיקריים):
- פסלי אלים בבליים ותבליטי סלע: פסלים קטנים של אלים כמו מרדוך (אל ראשי בבבל) ואינאנה (אלת אהבה ומלחמה, חלק מהאנונאקים), מתקופת נבוכדנאצר השני (מאה 6 לפנה"ס). אלה מראים את הפנתיאון הבבלי ומספרות על מיתוסים שבהם האנונאקים מעורבים.
- טבליות חימר כוּניפורמיות: אלפי טבליות עם כתב יתדות, כולל אפוסי יצירה כמו "אנומה אליש" (שמתאר את מאבקי האלים, כולל אנליל ואנו מהאנונאקים). אלה מהתקופה הנאו-בבלית ומספקות הקשר ישיר למיתולוגיה השומרית-בבלית.
- חותמות גליל וצילינדרים: חותמות אבן עם תבליטים של אלים בבליים, כגון שור כנפים (סמל לאנשור, קשור לאנונאקים) או סצנות פולחן. אלה נפוצים באוסף המוזיאון, שכולל אחד האוספים הגדולים בעולם לחותמות מקראיות.
- מודל זיגורט אור: מודל של המקדש הגדול בעיר אור (מקום פולחן לאנליל, אחד האנונאקים הבולטים), מהתקופה השומרית-בבלית. זה מדגים את הארכיטקטורה הקשורה לפולחן האלים.
- טבליות כוניפורמיות ומכתבים בבליים: כמה טבליות מהתקופה הנאו-בבלית (מאה 6 לפנה"ס), כולל כאלה שמתייחסות לפולחן אלים כמו מרדוך. אלה קשורות לגלות בבל ומשקפות את ההקשר התנ"כי (כמו בספר דניאל), שבו האנונאקים מרומזים דרך אלים בבליים.
- טבליות כוניפורמיות ומכתבים בבליים:: פסלונים של שדים מגנים (לַמָסוּ, קשורים לפנתיאון הבבלי) ותבליטי ציד מארמון אשורי (שאימץ אלמנטים שומריים). אלה מהמאה 9-7 לפנה"ס, ומציגים השפעות מזרחיות על התרבות המקומית.
- חותמות וחריטות: אוסף חותמות אבן עם דמויות אלים בבליים, דומה לאלו במוזיאון ארצות המקרא, אבל מוצגים בהקשר של מסחר ומגעים תרבותיים עם ארץ ישראל.

תגובות